Re: Installations Typer.

From: Morten Liebach (none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 06 May 2001 - 00:18:33 CEST

Date: Sun, 6 May 2001 00:18:33 +0200
From: Morten Liebach <none@morten--hotpost.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Installations Typer.

On 5, May, 2001 at 10:18:58PM +0100, Tomas Norre wrote:
> Som i nok allerede har gættet er jeg nu i OpenBSD/unix verden, og vil derfor
> gerne vide noget mere om de forskellige typer af installationer til
> applikationer som findes, her tænker jeg bl.a. på installation fra.
>
> Tarballs, Source, RPM, PORTS, jeg vil gerne vide meget mere om det, så hvis
> der er nogle der har nogle gode link eller man pages, vil jeg gerne vide
> det.

Om ports:
http://www.se.openbsd.org/faq/faq8.html#8.6

Om packages:
http://www.se.openbsd.org/faq/faq8.html#8.7

RPM bruges i praksis ikke så meget på BSD.

Tarballs er en masse filer der er pakket sammen, lidt som mwd zipfiler
kendt fra flops som MS Windows. Hedder .tgz eller .tar.gz til efternavn.
Source er næsten altid distribueret som tarballs.

I BSD er der også packages der hedder .tgz til efternavn, bare for at
forvirre. ;-)

--
lynx -source http://home1.stofanet.dk/liebach/pgpkey.html | gpg --import -
UNIX, reach out and grep someone!