RE: Permissions på homedirs

From: Jacob Nielsen (none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 Mar 2001 - 20:44:36 CET

Date: Wed, 21 Mar 2001 20:44:36 +0100 (CET)
To: Jesper Skriver <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: Permissions på homedirs
From: Jacob Nielsen <none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk>

Jeg bruger normalt chmod 701 på mine brugerdirs.

Med dette kan andre \"execute\" deres domainer (HTML) men kan ikke komme ind og se andre ting.

/J

Wed, 21 Mar 2001 20:42:25 , Jesper Skriver

 wrote:

On Sun, Mar 21, 2004 at 08:40:11PM +0100, Søren wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg sidder med et lidt underligt problem, som jeg nu ikke længere fatter
> noget af på min freebsd 4.2R.
> Når jeg bruger \'adduser\' for at tilføje nye brugere til systemet, får deres
> homedirs nogle dumme permissions,
> fx:
> drwxr-xr-x 2 dummy dummy 512 Mar 19 23:58 dummy
>
> Det giver jo selvfølgelig andre brugere på boxen lov til at hoppe ind og se,
> hvad der ligger i brugerens homedir - og det syntes jeg ikke er så smart
> igen.

Det er i overensstemmelse med POLA, hvis du vil ændre det så er det blot
at \'chmod 750 XX\' - men de betyder ikke noget brugerne sikre naturligvis
at de ting de ønsker at holde hemmeligt ikke er globalt readable, du kan
evt. ændre default umask

/Jesper

--
Jesper Skriver, jesper(at)skriver(dot)dk  -  CCIE #5456
Work:    Network manager   @ AS3292 (Tele Danmark DataNetworks)

One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.