Permissions på homedirs

From: Søre (none@ses--stodderbulen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 21 Mar 2004 - 20:40:11 CET

From: Søre <none@ses--stodderbulen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Permissions på homedirs
Date: Sun, 21 Mar 2004 20:40:11 +0100

Hejsa,

Jeg sidder med et lidt underligt problem, som jeg nu ikke længere fatter
noget af på min freebsd 4.2R.
Når jeg bruger 'adduser' for at tilføje nye brugere til systemet, får deres
homedirs nogle dumme permissions,
fx:
drwxr-xr-x 2 dummy dummy 512 Mar 19 23:58 dummy

Det giver jo selvfølgelig andre brugere på boxen lov til at hoppe ind og se,
hvad der ligger i brugerens homedir - og det syntes jeg ikke er så smart
igen.

Jeg læste lidt (meget) på 'man adduser', men må indrømme, at jeg desværre
ikke blev meget klogere.
Er der en der kan komme med et stikord, så jeg kan blive klogere ? :)

Med Venlig Hilsen
Søren