RE: Install af FBSD 4.3

From: Henrik Kramshøj (none@henrik.kramshoj--vigilante.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 22 Jun 2001 - 15:16:06 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@henrik.kramshoj--vigilante.com.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@bsd-dk.dk'" <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: Install af FBSD 4.3
Date: Fri, 22 Jun 2001 15:16:06 +0200

Du kan få en standard "gammeldags" Master Boot Record (MBR)
ved at boote på en ældre DOS diskette og skrive

'fdisk /mbr'

Den booter som default den aktive primære partition
- jeg har haft brug for en når jeg skulle aflevere en maskine,
hvor LILO var installeret på MBR.

Boot sker "nogenlunde" via
1) BIOS POST - check af RAM mv.
2) BIOS starter bootblock fundet i MBR på første disk
        (glem lige at der kan være både SCSI osv.)
3) Standard MBR blokken (fra 'fdisk /mbr') finder den aktive
partition og fortsætter i dennes boot blok hvadenten det er
LILO eller Windows eller eller ..

Hvis man har installeret en anden boot manager på MBR kan man bruge
meget tid på ikke at kunne boote :-)

Mvh

Henrik Lund Kramshøj
henrik.kramshoj@vigilante.com