Re: Problem med ntp

From: Jakob Stoklund Olesen (none@stoklund--2pi.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 14 Jun 2001 - 00:05:47 CEST

Date: Thu, 14 Jun 2001 00:05:47 +0200
From: Jakob Stoklund Olesen <none@stoklund--2pi.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Problem med ntp

On Wed, Jun 13, 2001 at 02:45:23PM +0200, Sven Esbjerg wrote:
> Jeg har lidt af et problem med ntp. Jeg har en server der tidligere var
> bag NAT hvor ntp fungerede fint. Nu har serveren fået en rigtig IP adresse
> og skulle fortsætte med at kunne køre ntp. Den kan dog ikke komme i kontakt
> med ntp serverne. Netværket er (indrømmet) lidt kryptisk, men jeg vil prøve
> at skitsere det kort.

NTP-serveren sender med source-port = 123. Det er ikke nødvendigt at
bevare dette i NAT, og jeg har haft nogle problemer med en Cisco NAT,
der bevarede source-ports under 1024.

> OpenBSD boksen er af version 2.8 og serveren er en Sun med Solaris 8 (10/00)
> med sidste patch til xntpd.

Så du har patchet det buffer overflow, der var i (x)ntpd for nylig?

Med dit setup ville jeg i øvrigt vælge at lade firewallen være master
ntp-server for det interne net. Så behøver du ikke at lukke 123/udp
igennem.

        /stoklund