Re: SV: Ops?tning af mail

From: Morten Liebach (morten@hotpost.dk)
Date: Fri 08 Jun 2001 - 21:36:06 CEST

Date: Fri, 8 Jun 2001 21:36:06 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Ops?tning af mail
From: morten@hotpost.dk (Morten Liebach)

On 8, Jun, 2001 at 04:37:21PM +0100, Tomas Norre wrote:
> [...]
> :>specifik mht. hvilken forbindelse du har til nettet.
> :>Der er forskel på hvad der er bedst til dial-up og til ADSL/Stofanet
> :>eller en 'rigtig' server.
>
> Min Spand er på et nettet gennem den lokale Antenne Forening, men i
> modsætning til stofa er der hul igennem heletiden og ikke bare når der
> "ringes op". Dvs min server er online 24x7x365 så hvad vil du anbefale jeg
> gør.. det skal sige den køre ikke X-delen da jeg kun bruger den som server,
> men alle de mail som er Unix relateret ville jeg gerne modtage der på.

Ja, hvis maskinen altid er oppe kan du subscribe til mailinglister med
din adresse på maskinen direkte, det kræver at du har en statisk global
IP og alt det der, helst også et FQDN (Fully Qualified Domain Name),
selvom der da ikke er noget galt i at sende mail til thomas@1.2.3.4 :-)

Hvad siger 'nslookup <din_ip_adresse>'?

Det jeg vil foreslå er at du sætter sendmail til at lytte på port 25 ved
at sætte sendmail options til "-bd -q30m" i /etc/rc.conf som der står i
kommentaren ud for.

Senere kan du udskifte sendmail hvis du skulle få lyst, som sagt er
postfix meget nem at installere, qmail noget sværere (jeg må se at få
lavet min 'hvordanner' færdig ... foreløbig ligger den på
http://pc89225.stofanet.dk/djbware/).

Al mail vil så ryge i /var/mail/thomas, eller hvad dit brugernavn nu er.

Du kan filtrere din mail med procmail således:

# mkdir ~/Maildir
# chmod 700 ~/Maildir

Lav en ~/.procmailrc fil, et uddreag af min:

### start ~/.procmailrc ###

PATH=$HOME/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/bin:.
MAILDIR=$HOME/Maildir/ # Her _skal_ procmail kunne aflevere din mail.
DEFAULT=$MAILDIR/Inbox/ # Forvalgt folder til af aflevere e-mails i
LOGFILE=$MAILDIR/.log # Her gemmer vi en log over hvilke e-mails der kom

:0
*^Sender:.owner-bsd-dk@BSD-Dk.dk
BSD-DK/

:0
*^Sender:.owner-announce@BSD-Dk.dk
BSD-DK-Announce/

### slut ~/.procmailrc ###

Dette vil anbringe alt fra bsd-dk i ~/Maildir/BSD-DK/, og tilsvarende
for bsd-dk-announce. Alt andet ryger i ~/Maildir/Inbox.

Alle mailboxe er i maildir format pga. den afsluttende '/', fjern den og
du får dem i alm. mbox format.

For at sendmail bruger procmail til leveringen skal du have en
~/.forward fil der specificerer det:

# echo "| /usr/local/bin/procmail" > ~/.forward

Selvfølgelig skal du først lige have procmail installeret. :-)

mutt er som sagt ret lækker at have med at gøre, jeg har vedhæftet min
~/.muttrc som eksempel, skulle virke med ~/.procmailrc ovf.
Kræver /usr/ports/vim/[stable,snapshot] installeret for at skrive mails.
Bruger desuden 'urlview', 'ispell', 'abook' og 'gpg' som eksterne
programmer, men de er ikke essentielle.

> PS: Det Hotpost.dk som du sender fra er det lokalt domaine eller er det købt
> ?

Det er en forwarding service C-Site har (200kr. for 5 år, det er senere
blevet sat op til 200kr. for 1 år!), alt der bliver sendt dertil
havner i min Stofanet POP3 mailbox som jeg henter fra med fetchmail.

Pyha, sikken lang smøre, jeg håber det er OK ;-)

Fik du opgraderet til 2.9?

Der er allerede nogle errata ude for 2.9, deriblandt en for sendmail som
er værd at checke, se http://www.se.openbsd.org/errata.html.

Mvh.
        Morten

--
If you don't understand or are scared by any of the above
ask your parents or an adult to help you.