Re: Ops?tning af mail

From: Morten Liebach (morten@hotpost.dk)
Date: Fri 08 Jun 2001 - 16:34:33 CEST

Date: Fri, 8 Jun 2001 16:34:33 +0200
Subject: Re: Ops?tning af mail
From: morten@hotpost.dk (Morten Liebach)

On 8, Jun, 2001 at 03:16:59PM +0100, Tomas Norre wrote:
> Hej.. BSD Venner
>
> Hvordan opsætter/konfigurere jeg lettest min OpenBSD maskine til email og
> hvilke programmer vil i anbefale jeg bruger ?

Det nemmeste er at bruge Netscape Communicator og dens indbyggede
alt-i-en e-mail klient, ligner windowsversionen meget.

Det er det nemmeste.

Ellers:

Kig i /etc/rc.conf efter sendmail linien og den kommentar der står der.

Personligt er jeg ret glad for qmail og postfix, begge findes i
/usr/ports/mail på OpenBSD, og er alternativer til sendmail.

qmail er klart sværest at sætte godt op, postfix er pærelet. Begge
virker fremragende, men sendmail er altså heller ikke helt ueffen.

Til at læse e-mail er der jo mail(1), men den er ikke ret god,
/usr/ports/mail/mutt er næsten perfekt IMHO, men smag og behag ...
se dig omkring i /usr/ports/mail og søg på navnene på google og
freshmeat.

Se også på /usr/ports/fetchmail og /usr/ports/procmail.

Jeg henter selv mail med fetchmail, leverer til procmail der sorterer
mail i foldere til lister osv., læser mail i mutt, og skriver mail med
vim (kaldes igennem mutt), sender igennem postfix pt.
Det er også muligt at sende direkte til min maskine uden om
Stofanet & C-Site som jeg bruger til mailforwarding (det er derfra
@hotpost.dk kommer fra).

Det er Unix måden at gøre det på.

For at kunne hjælpe med setup var det nemmere hvis du var helt
specifik mht. hvilken forbindelse du har til nettet.
Der er forskel på hvad der er bedst til dial-up og til ADSL/Stofanet
eller en 'rigtig' server.

Mvh.
        Morten