Re: MySql Databaser

From: Munish Chopra (none@chopra--runbox.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Jun 2001 - 15:56:12 CEST

Date: Tue, 5 Jun 2001 15:56:12 +0200
From: Munish Chopra <none@chopra--runbox.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: MySql Databaser

On Tue, Jun 05, 2001 at 03:11:38PM +0200, Phil Regnauld wrote:
> [...]

Det skal lige siges, at der er sket en del siden dengang...men for at
opsummere (det er i hvert fald disse ting, der nævnes når databaser skal
have rigtig tæsk i praksis):

MySQL bliver altid trampet ned pga. manglen af ACID-features. Det er
f.eks. derfor, at man kan være ude for at se en side der er fuldstændig
forvrænget når man kommer ind på Slashdot eller Freshmeat, som kører
MySQL (det er ikke altid grunden, men ofte...). De to nævnte sites er
dog for store til MySQL, men det var de jo ikke dengang de startede - nu
er der bare for meget arbejde i at skifte over til noget andet.

PostgreSQL fik før 7.x dagene megen kritik pga. at den var *meget*
langsom i forhold til MySQL. Siden da har en blanding af open source
folk og kommercielle interesseparter dog taget sig sammen og renset
kodebasen ud, hvorefter de har arbejdet på features, og især
hastigheden.

Resultatet er, at begge databaser er nogenlunde lige hurtige. Under lave
loads er MySQL en anelse hurtigere, men under noget tungere har den
desværre en tendens til at knække - desuden skalerer PostgreSQL meget
bedre siden 7.0 udkom. MySQL folkene kan ikke ændre meget på dette, da
det vil medføre re-writes af core komponenter, hvilket de fleste brugere
ikke ville være glade for. Der arbejder dog på en løsning.

Det skal nok noteres at selv om jeg har prøvet at være objektiv, så synes
jeg at MySQL stinker, og at man lige så godt kan bruge PostgreSQL hvis
der er mulighed for det. Er man bundet til MySQL pga. moduler som ikke
gider arbejde sammen med andet må man leve med det, men...

Let the flames come :)

--
-Munish