Re: FreeBSD firewall problem

From: Michael Rasmussen (none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 30 Jan 2001 - 12:55:58 CET

Date: Tue, 30 Jan 2001 12:55:58 +0100
From: Michael Rasmussen <none@michael.r--grafisk.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD firewall problem

Jørgen Frøjk Kjærsgaard wrote:

> Jeg har haft et lignende problem. Der er en subtil fejl i
> opstartsscriptene, der gør at rc.firewall ikke indlæser rc.conf. Såvidt
> jeg husker, rettede jeg det ved at ændre begyndelsen af rc.firewall, så
> rc.conf altid læses, hvis den eksisterer:
>
> # Suck in the configuration variables.
> if [ -r /etc/defaults/rc.conf ]; then
> . /etc/defaults/rc.conf
> fi
> if [ -r /etc/rc.conf ]; then
> . /etc/rc.conf
> fi

Der står faktisk noget i den stil i starten af rc.firewall, helt præcist:

- - - -
# Suck in the configuration variables.
if [ -r /etc/defaults/rc.conf ]; then
       . /etc/defaults/rc.conf
       source_rc_confs
elif [ -r /etc/rc.conf ]; then
       . /etc/rc.conf
fi
- - - -

Men selv om jeg ændrer dette til dit eks. (det gør vel reelt det samme),
sker der stadig ingen ting. Det undre mig meget, da diverse vejledninger
jo netop fortæller, hvor genialt dette rc.firewall script er, uden at
nævne hvad man gør hvis det ikke virker - altså burde det vel "bare
virke" på et nyt system?

Kan det være noget jeg ikke har installeret, i såfald burde jeg vel få
en fejl under opstart?

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen