Re: Opstart af Deamons (Service)

From: Michael Lyngbøl (none@michael--lyngbol.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 03 Jan 2001 - 21:23:07 CET

Date: Wed, 3 Jan 2001 21:23:07 +0100
From: Michael Lyngbøl <none@michael--lyngbol.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: Re: Opstart af Deamons (Service)

On Sat, Jan 03, 1998 at 09:17:19PM +0100, Rasmus Jensen wrote:
> Først skal jeg lige høre om jeg har forstået det rigtigt at det der i NT
> hedder en service i UNIX hedder en deamon?

Det kan man godt sige, ja.

> Mit næste spørgsmål er så hvordan laver laver et script der når jeg logger
> ind med root automatisk starter Apache og ProFTPD

Nu skriver du ikke hvilken BSD. Hvis du installerer Apache fra
ports-collection på en FreeBSD-maskine, installeres
/usr/local/etc/rc.d/apache.sh som sørger for opstarten af Apache.

Et kig på /usr/ports/ftp/proftpd/pkg-plist siger noget a la
/usr/local/etc/rc.d/proftpd.sh.sample for proftpd

> jeg har prøvet at se om der var nogle parametre man kunne bruge når jeg
> manuelt starter servicen, men har ikke fundet noget.

# 'apachectl start' starter Apache

> De tutotials jeg har læst, skriver de at man bare skal skrive F.eks. proftpd
> for at starte den pågældende service, men jeg skal skrive ./proftpd, skyldes
> det den shell jeg bruger?

'./' henviser til det directory du står i (brug evt. 'pwd' hvis du er i
tvivl)

Jeg plejer at oprette /usr/local/etc/rc.d/local.sh, til opstart af
diverse lokale ting.

/Michael