Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

From: Lennart Sorth (none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 13 Dec 2001 - 09:01:19 CET

Date: Thu, 13 Dec 2001 09:01:19 +0100
From: Lennart Sorth <none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Anbefaling af hardware m. single CPU? (Re: Bundkort m. dual CPU ?)

Sven Esbjerg wrote:
> [...]

Dengang RAID kun fandtes i supercomputer eller mainframe-verdenen var det meget
dyrt, hvorfor leverandørerne havde travlt med at fortolke 'I'et som Independent.

> OK; nu vi er ved snakken så kunne jeg godt tænke mig at få et tip om IDE
> RAID controllere.

Vær lige opmærksom på at en hardware RAID controller vil nemt blive det single-
point-of-error du IKKE ønsker...

Hvis controlleren bryder sammen (feks om 3 år), står du med to diske fulde af
data, og måske ingen erstatningscontroller - firmaet er gået bankerot eller ...

Jeg er derfor tilhænger af software raid, - feks vinum (http://www.vinumvm.org/)
der fungerer fremragende under FreeBSD. Du kan tage tilstrækkeligt (altså "quorum")
af dine vinum diske og sætte dem over i en anden FreeBSD box, og læse deres
data - bare du har konfigurationen med.

Der er ikke krav til at diskene er ens, - du kan bruge forskellige størrelser
partitions på forsklellige diske, - du kan sågar blande IDE og SCSI partitions.

Jeg har p.t. kun eksperimenteret med mirror (RAID-1) men både striping og (min
favorit:) RAID-5 er supported. Dog skriver de at RAID-5 er CPU intensiv.

I mit tilfælde skal maskinen benyttes som filserver over 100Mbit, så jeg har al
den tid jeg skal bruge.

> Det er et ufravigeligt krav at maskinen kan boote selv om den ene del
vinum understøtter endnu ikke boot disken - hvorfor / er nødt til at være
en almindelig disk (det er på vej)

Der er beskrivelser på hvordan man laver en "hot" kopi af sin /, i tilfælde
af crash.

Hilsen

--
Lennart.Sorth@Uni-C.dk