Re: Dualboot

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 08 Dec 2001 - 15:49:28 CET

Date: Sat, 08 Dec 2001 15:49:28 +0100
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Dualboot

"Morten W. Nissen" wrote:

> Jeg har pt. en Win 2000 pro maskine hvor jeg har 5 gig fri på disken. Jeg vil nu installere FreeBSD4.4 på den del af den, men jeg har indtil vidre kun installeret rene FreeBSD'er, så mit spørgmål er nu, der hvor jeg skal vælge boot manneger skal jeg der trykke 1, 2 eller 3?
> Jeg har søgt og søgt på google.com/bsd uden held så i må undskylle det simple/banale spørgsmål.
> pfht
> Morten

Hej Morten

Generelt:
Du har en MBR med bootcode og bootcode på diverse partitioner
under Unix til PC (Linux, BSD osv)

Hvis du godt kan lide NT bootmanager kan du bruge dd til at læse
din bootkode fra diverse OS og lægge det i en lille fil på din NT
partition.

Dvs, efter du har installeret operativsystem XYZ med boot code
på sin egen partition, lad MBR være uændret så den peger
på NT partionen og lav ikke om på flaget for den aktive partition.

Læs boot kode
brug kommandoen 'dd if=/dev/hda3 of=bootfil count=1 bs=512'
til at læse 512 bytes boot kode fra "Unix" partitionen
/dev/hda3 er første hd på Linux partition 3
/dev/wd1a er partition 'a' på anden harddisk (wd1) - OpenBSD

Du skal altså bruge dd fra en eller anden PC-Unix og kopiere boot
kode til en fil - men du kan sagtens boot fra en Linux CD og bruge
dd her til at læse en OpenBSD boot blok.

Kopier bootkoden
til din NT partition via floppy, netværk - eksempelvis mount af dos
diskette under installationen.
Jeg plejer at lave et katalog c:\boot hvor jeg lægger filerne openbsd.boot
osv.

Konfigurer NT boot manager
i din c:\boot.ini skriver du

c:\boot\openbsd.boot="OpenBSD - en lækker sag"

Blev det mere klart ?

Check eventuel OpenBSD install dokumenterne, der står noget mere om
det - og sikkert lignende i FreeBSD docs.

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Henrik Lund Kramshøj, hlk@{sikkerhedsforum|kramse}.dk, lund@diku.dk