RE: .net/.org betydningen

From: Bernino Lind (none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 14 Aug 2001 - 20:02:04 CEST

From: "Bernino Lind" <none@lind--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: .net/.org betydningen
Date: Tue, 14 Aug 2001 20:02:04 +0200

Prøv at se lidt nærmere på:

http://www.icann.org/
http://www.isoc.org/
http://www.iana.org/

Der tror jeg nok du vil kunne finde noget information. Ellers er der blot at
tilføje at tld (top level domains) besluttes af internet society særligt
icann og at dette mere er en følelses mæssig og politisk beslutning med al
mulig grund til mistanke om korruption osv. end det er en folkevalgt
demokratisk institution (ikke at disse ikke også er korrupte...).

Derfor er der særlige interesser på spil - særligt når man tænker over de
svimlende beløb firmaer der kan udstede domæner (som dk-hostmaster) generer
uden særligt arbejde.

I min verden er en virksomhed som dk-hostmaster et brud på
konkurrence-styrelsens praksis og et brud på det fri markeds spilleregler
som sådan - idet de alene kan udstede domæner i tld: .dk samt at
dk-hostmaster alene med den store rorgænger hr. balle, kan udstede reglerne
herfor (som skifter ligeså ofte som vejret) - men det forstås er en helt
anden historie.

Jeg synes f.eks. at det er forkasteligt at et domæne der er oprettet,
ogsåledes kun optager et par bytes i en database, skal koste er det ikke
40.- eks. moms. om året. Jeg kan ikke se det rimelig i dette. Det svarer til
at enhverhusstand skulle betale for at have en postadresse til post danmark
hvert eneste år. Og betales der ikke - så eksisterer adressen ikke længere.
Det er absurd, når man tænker på hvilken indflydelse denne teknologi har på
vor økonomi, at den så styres af små mænd ("Små mænd skal bekæmpes, indædt
og med ufortrøden styrke", citat De Gaulle ;-) ).

Det skal dog tilføjes at internet society ikke er en lukket organisation som
sådan - medlemskab osv. kan opnås, og man kan endda være heldig at sidde med
ved det runde bord; bare er det en privat forening med egne vedtægter og
love, som forsåvidt ikke er reguleret af offentlig lov.

Derfor er der altså nogle personer der har besluttet at .biz er til
forretninger i usa, mens .org er til organisationer (fortrinsvis). Der er
bare den krølle på halen at en forening i USA ikke har nogen juridisk
gyldighed i en anden nationalstat. Så det ligger juridisk set frit for at
det danske parlament for eksempel (absurd tanke) bestemte sig for at
grønthandlere ved lov skulle registrere et .org navn med deres butiks navn.

ISOC/ICANN ville så kunne lave en civil retssag, som det ligger enhver
borger frit for, mod den danske stat. Det ville de dog ikke komme langt
med - det er meget sjældent nogen vinder noget som helst overfor Staten i
civile retssager, særligt ikke borgere. Det ville nemlig stride mod nogle
principielle overvejelse om integriteten af en stats suverænitet overfor
sine borgere (i en vis grad det der kaldes "interpellation", men det er også
en helt anden historie (se evt. "Fyrsten" af Macchiavelli for at få en
særlig vild udlægning af disse forhold).

/nino