RE: vejledninger / how-to\'s

From: Jacob Nielsen (none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 28 Apr 2001 - 22:49:33 CEST

Date: Sat, 28 Apr 2001 22:49:33 +0200 (CEST)
To: Sidsel Jensen <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: vejledninger / how-to\'s
From: Jacob Nielsen <none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hejsa,

Jeg ved godt det er et stykke tid siden, at du har nævnt dette, men jeg synes faktisk at det er en kanon ide. Jeg har set mange informative sider på engelsk, et eksempel kunne være http://www.freebsddiary.com. Derfor burde vi også lave en på engelsk.

Jeg synes, at for at vi kan komme igang at vi simpelthen starter i det små, som f.eks. configurering af Apache server. Herefter kan vi jo gå videre med SSL, VirtualHost o.s.v. Jeg tror at hvis vi starter småt, så vil alle følge med på et eller andet plan. Næsten alle har leget med et eller andet underligt, som f.eks Kerberos, IPFW eller lign.

Lad mig give et eksempel ->

Standard Installation af Apache på FreeBSD x.x ved brug af Ports træet:

Gå til /usr/ports/www/apache13. Hvis du ikke har en LAN forbindelse, start da din PPP op. Lav en #make install clean og vent til installation er fuldført. Til sidst i installations-fasen vil den vise hvor den har lagt sine configurations fil (httpd.conf), f.eks i /usr/local/etc/apache. Når installation er færdig, skal denne configurations fil lige tilpasses lidt. Apachen skal vide hvad din servers hostnavn er eller hvad for en ip adresser den bruger. Hvis du bruger PPP vil jeg forslå at du giver den enten 127.0.0.1 eller den ip adresser du nu bruger på dit netværk, f.eks 192.168.0.1.

I filen skal du lede efter punktet Servername. Som standard er den udkommenteret (#). Fjern udkommenteringen og ret den ->
ServerName 192.168.0.1

Når dette er klart kan du starte apachen op. Typisk #/usr/local/sbin/apachectl start. Skulle den ikke ligge der, kan du lede efter filen (find /usr -name apachectl | locate apachectl)

Hvis du er i tvivl om hvor den leder html siderne, kan du lede efter punktet Documentroot i httpd.conf og se hvor den peger hen.

Well det var et udkast, som kunne udvides med SSL, VirtualHost o.s.v.

Håber at det giver folk blod på tanden :))

/J

Sun, 22 Apr 2001 20:26:24 , Sidsel Jensen

 wrote:

Hey folkens

Som sagt tidligere : jeg modtager gladeligt how-to\'s og vejledninger
omkring installation af forskellige ting. Jeg skal nok sørge for at lægge
dem på hjemmesiden, jeg har dog ikke modtaget noget endnu :(

Pt. har jeg ikke tid til at skrive nogen selv. Så alt vil blive
modtaget med kyshånd. Når DU nu alligevel har siddet og bøvlet med at få
de danske tegn til at fungerer under din BSD eller endelig fandt ud af
hvordan cvsup virker eller hvordan ppp virker så skriv en lille vejledning
på 1/2 A4, DU er sikkert ikke den eneste der har siddet og bøvlet med det.

SSLUG starter alle deres vejledninger med friheden til at....eks.
installere apache. Et tilsvarende tiltag fra os kunne være : Kunsten at...
installere apache, kunsten at ...bruge cvsup osv.

I behøver ikke at bekymre jer om formattet, jeg modtager Office,
StarOffice, TeX, ps, pdf, html, xml osv.....okay jeg gider ikke have det
krypteret i skummel perlkode ;)

og nu fluks til tasterne !

mvh. Sidsel
Is the CEO the web equivalent of captain Ahab -
willing to sacrifice the entire crew in his mad
quest for the E-Whale ?
                                - NetSlaves