Re: Anbefaling af bundkort

From: Søren Klintrup (none@bigchief--aub.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 15 Sep 2000 - 01:04:37 CEST

From: Søren Klintrup <none@bigchief--aub.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Anbefaling af bundkort
Date: Fri, 15 Sep 2000 01:04:37 +0200

----- Original Message -----
From: "Sven Esbjerg" <none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Sent: Thursday, September 14, 2000 11:04 PM
Subject: Anbefaling af bundkort

> Jeg er ikke den store hastigheds fanatiker og vil samtidig gerne
> betale lidt ekstra for et godt bundkort da det sparer mig mange
> ærgrelser. Jeg har selv overvejet et fra enten Tyan, Intel eller
> Supermicro, men er i tvivl om hvad jeg skal vælge. Derfor ville jeg
> høre hvad I har af erfaringer. Personligt hælder jeg mod enkelt CPU og
> BX-chipset, men har også overvejet VIA's chipset. Hvad er jeres bud?

Jeg har både erfaring med Tyans S1836DLUAN-GX (mit gamle board) og
SuperMicro PIIIDME..

Tyan Boardet er et Dual board med Intels GX Chipset, det er et kanon board,
utrolig stabilt, kørte det med 2*PII400 CPU'er - onboard UW SCSI Controller
oma. ... har endnu ikke set det gå ned (undtagen da det gik i stykker - den
ene CPU sokkel gik sig en tur .. boardet kørte dog videre med kun 1 CPU uden
problemer - Tyan er igang med at ombytte det)

pt. har jeg SuperMicro PIIIDME med 2*PIII800EB og 512 MBytes ECC RAM ...
kører KANON, boardet blev kastet i maskinen, CPU'erne på og så virkede det
ellers bare ... Der er seperat indgang til Secondary power på dette board
hvilket jeg mener er en dejlig detalje - Maskinen har nu kørt de sidste 14
dage uden noget tegn på at ville gå ned på noget tidspunkt (har dog været
slukket et par gange om natten da jeg blev træt af larmen :)

Hvis du skal ud og have et single board vil jeg KLART anbefale et BX Board
.... det er nok et af de bedste chipsets der er lavet (imho.)

Begge de nævnte boards er dog "Server/High Performance Workstation" Boards
og koster en del knaster (ca. 6-6500 kr. stykket svjh. - Tyan boardet
dengang det var nyt .. der er også kommet et nyt Tyan board på 840 chipset).

SuperMicroboardet er markant dårligere til O/C'ing så hvis det er noget der
skal rodes med vil jeg ikke anbefale det (man kan stille mellem 100 og 133
MHz Busclock (og så automatisk)) ... det er det ...

Tyan kan du skifte CPU hastigheden mellem 66,100,103, 112 og 133... så det
er heller ikke de vilde muligheder man har for at køre dette...

Begge maskiner kørte med Windows 2000 som primært OS..

Mvh
Søren Klintrup