Anbefaling af bundkort

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 14 Sep 2000 - 23:04:15 CEST

Date: Thu, 14 Sep 2000 23:04:15 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--ehp.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Anbefaling af bundkort

Hej

Efter at have brændt fingrene på et Abit BP6 bundkort og have set
_mange_ problemer med andre 'moderne' bundkort kunne jeg godt tænke
mig at få et råd med på vejen inden jeg køber et nyt bundkort.

Jeg er ejer at 2 celeron processorer som måske kan udskiftes med en
PIII. Mit mål er at købe et _stabilt_ bundkort. Når jeg har
understreget stabilt er det fordi jeg absolut vil have at det
virker. Mit BP6 board frøs og crashede i et væk og det kan jeg ikke
leve med. Så vidt jeg kunne deducere mig til var det et IRQ delings
problem på PCI-bussen. Lige så snart der var mere end 2 PCI kort i fik
jeg problemer (det endte med at stå af).

Jeg er ikke den store hastigheds fanatiker og vil samtidig gerne
betale lidt ekstra for et godt bundkort da det sparer mig mange
ærgrelser. Jeg har selv overvejet et fra enten Tyan, Intel eller
Supermicro, men er i tvivl om hvad jeg skal vælge. Derfor ville jeg
høre hvad I har af erfaringer. Personligt hælder jeg mod enkelt CPU og
BX-chipset, men har også overvejet VIA's chipset. Hvad er jeres bud?

OS er primært FreeBSD/OpenBSD, men det kan tænkes at jeg vil multilboote med
Linux, QNX, BeOS og (gys) Win2000/NT.

Alle kommenaterer og forslag er velkomne.

/Sven