Re: problemer med min maskines hardware

From: jyrgen (none@oz6agb--yahoo.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 05 May 2000 - 09:22:28 CEST

Date: Fri, 05 May 2000 09:22:28 +0200
From: jyrgen <none@oz6agb--yahoo.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: problemer med min maskines hardware

Flemming Jacobsen skriver:

> [...]
>
> Yes. Start med at fjerne helvdelen af memory (hvis du kan), og lav en binær
> søgning efter fejlen.
> Andre "usual suspects" er:
> cache+tag ram - Kan som regel ikke pilles ved på nyere boards.
> CPU - Du overclocker vel ikke? Får den nok køling?

> Programmer der dør "hist og her", men ikke altid det samme sted, med
> div. signaler (oftest 11) er en helt klar indikation af dårlig hardware.
>
> Et godt testprogram er at installere fuld source og derefter køre dette
> script (som root - det piller IKKE ved dit system, alt output genereres

Jeg er løbet tør for plas, selv om jeg havde flere 100mb ledigt, kunne
der være en fejl i koden, til shell scriptet???

> [...]
>
> cd /usr/src
>
> while : ; do
> make buildworld >/dev/null
> done
> ----8<---- ----8<---- ----8<----
>
> Fejlfri hardware SKAL kunne køre dette script uafbrudt i al evighed.
> Tvivlsom hardware vil næsten altid resultere i at konsol loggen
> (og /var/log/messages) vil liste fejl som denne:
> /kernel: pid 3959 (<program>), uid 0: exited on signal 11
>
> Håndbogen og/eller FAQen skriver også noget om signal-11 problemer.
>
> 'rm -rf /usr/obj/*;time make buildworld' er iøvrigt en rimelig god benchmark

jeg har fået en fejl der er placeret i alle termminalerne.
"may 5 08:46:15 6agb /kernel: calcru: negative time of -695356589 usec
for pid 71520 (cc1)"
jeg kan desvære ikke læse i freebsd håndbogen da midt cdromdrev også
bliver påvirket af min hardware defekt. Og jeg har ikke andre pcer hvor
jeg kan læse cder på.

/jørgen