Re: IF Failover

From: Phil Regnauld (none@regnauld--BSD-Dk.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 19 Apr 2000 - 12:47:07 CEST

Date: Wed, 19 Apr 2000 12:47:07 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--BSD-Dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IF Failover

On Wed, Apr 19, 2000 at 12:27:41PM +0200, Mark Nellemann wrote:

> Hej Mailling liste,
>
> Det er efterh?nden s? l?nge siden, at jeg har modtaget mail fra listen,

        Ja, det er en syndrome her :) (vi er jo mange på listen -- tæt på 75).

> [...]
> ndant kalder man det vel?). Disse to linier ender for mit vedkommende ved hver
> sin switch. Jeg er derfor intereseret i at f? mine BSD maskiner sat til begge
> switche, og f? dem sat op s?ledes at de altid virker lige meget hvilken af
> linierne udtil der er aktiv. Jeg g?r ikke udfra at jeg kan slippe afsted med
> "bare" at s?tte to netkort i maskinerne, give dem samme ip og forbinde dem til
> hver sin switch. S? sp?rgm?let g?r p?, hvad jeg skal g?re, for at f? en
> ops?tning s? de selv konfigurerer sig til at bruge den rigtige switch.

        Nogen netkorts (D-Link, Znyx) i 4-port konf. har mulighed for at lave
        "trunking" eller "failover" med flere links til det samme switch
        (hvor begge ports på switchen sidder på det samme subnet).

        Jeg har ikke prøvet det med FreeBSD -- det tror jeg at man skal
        konfigurere kortet med nogen software, og så viser kortet kun
        en interface, men selv kortet har flere links.

        Hvis hver link er koblet til en separat switch, så tror jeg
        ikke at du kan gøre det på hardware niveau. Det kraver
        at man sætter en dæemon til at kigge på den aktive interface,
        og hvis den logges som "link is down", så skal man flytte IP adresse
        fra en kort til den anden (man kan ikke undgå en MAC timeout).

        Man kan også bruge en "virtuel" MAC adresse med en virtuel IP adresse
        til at undgå cache-effect -- der findes en program+modul til det:

        http://www.freebsd.org/~wpaul/mac.tar.gz

        Resten kraver lidt handwork :)