IF Failover

From: Mark Nellemann (none@mark--nellemann.nu.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 19 Apr 2000 - 12:27:41 CEST

Date: Wed, 19 Apr 2000 12:27:41 +0200 (CEST)
From: Mark Nellemann <none@mark--nellemann.nu.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: IF Failover

Hej Mailling liste,

Det er efterhånden så længe siden, at jeg har modtaget mail fra listen, så jeg
er kommet i tvivl om hvor vidt jeg stadig er subscribet. En god måde at teste
dette på, er vel ved at sende en mail til listen. So ... here goes:

I må bære over med mig, jeg er ikke den store bsd eller netværks ekspert, men
jeg vil forsøge at forklare mig på bedste måde.

Vi har to linier ud af huset, sat op så kun den ene virker af gangen (redu
ndant kalder man det vel?). Disse to linier ender for mit vedkommende ved hver
sin switch. Jeg er derfor intereseret i at få mine BSD maskiner sat til begge
switche, og få dem sat op således at de altid virker lige meget hvilken af
linierne udtil der er aktiv. Jeg går ikke udfra at jeg kan slippe afsted med
"bare" at sætte to netkort i maskinerne, give dem samme ip og forbinde dem til
hver sin switch. Så spørgmålet går på, hvad jeg skal gøre, for at få en
opsætning så de selv konfigurerer sig til at bruge den rigtige switch. Jeg tror
det er noget med at skifte default route'n, men kan man gøre dette hvis begge
interfaces har samme IP, eller skal jeg ud i noget med at give dem hver sin IP
og ændre både IP og defaultroute når der skal skiftes til ny switch ?

Jeg håber at der er nogen af jer der kan forstå min problemstilling og
forhåbenligt kan hjælpe mig igang.

På forhånd tak,

--
Mark Nellemann <none@msn--drs.telia.dk.lh.bsd-dk.dk>