FWD: RE: Mail relay med sendmail

From: Phil Regnauld (none@regnauld--ftf.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 26 Oct 1999 - 10:35:05 CEST

Date: Tue, 26 Oct 1999 10:35:05 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--ftf.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@hotel.prosa.dk
Subject: FWD: RE: Mail relay med sendmail

        Fwd.

-----Forwarded message from owner-bsd-dk@hotel.prosa.dk-----

From: "Jon T. Erichsen" <none@JTE--Mobilix.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "'bsd-dk@hotel.prosa.dk'" <none@bsd-dk--hotel.prosa.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: Mail relay med sendmail
Date: Tue, 26 Oct 1999 10:23:41 +0100

Hej Kenneth,

Jeps.

Jeg foreslaar at du bruger m4 til at generere din sendmail.cf.

1. Start med at finde ud af hvilken sendmail version du har.
2. Hent source fra f.eks. ftp.sendmail.org.
3. Pak sourcen ud (doh)
4. cd yourdirectoryofchoice/sendmail-x.x.x/cf/cf
5. Her har du så en røvfuld .mc - filer, som nærmest er profiler for m4
6. Skab en fornuftig mc fil til dit formål. Eksempel følger:

---BEGIN yourdescriptivename.mc
divert(0)dnl
include(`../m4/cf.m4')dnl
VERSIONID(`@(#)yourdescriptivename.mc 1.0 (yourname) DD/MM/YYYY')
OSTYPE(bsd4.4)dnl
DOMAIN(generic)dnl
define(`confCW_FILE', `/etc/mail/sendmail.cw')dnl
FEATURE(access_db, `text -k0 -v1 -z; /etc/mail/sendmail.access_db')dnl
FEATURE(rbl)dnl
FEATURE(virtusertable, `hash /etc/mail/virtuser.db')dnl
MAILER(local)dnl
MAILER(smtp)dnl
---END yourdescriptivename.mc

OK. Jeg regner med at du selv kan gennemskue hvilke features du skal
bruge, men gem access_db - det er nemlig den vi skal bruge. rbl er nu
ogsaa ganske nyttig - http://maps.vix.com/rbl/ - men din mailserver skal
kunne bruge DNS for at denne feature virker. VERSIONID udfyldes med
passende data.

7. Puds m4 på din mc-fil. (m4 yourdescriptivename.mc >
yourdescriptivename.cf)
8. diff (sdiff) mod den nuværende /etc/sendmail.cf for at checke at den nye
      ser fornuftig ud
9. Skab din access_db - en tekstuel database over IP'er du tillader relay.
     Eksempel følger:

---BEGIN sendmail.access_db
192.168.10.1;RELAY
192.168.1;RELAY
---END sendmail.access_db

access_db kan langt mere end det - læs om den på http://www.sendmail.org/.

10. Start sendmail med din nye sendmail.cf og sendmail.access_db
11. Telnet mail-abuse.org for at teste din mailservers regler (din maskine
       skal til denne test have sin SMTP port åben for eksterne connections)

Sådan! Det var da ikke så svært, og nu skal du blot editere din access_db
og HUP'e sendmail (såvidt jeg husker) for at skifte til dine nye
relay-regler.

Der gives ingen løfter, men dette vil ihvertfald være nogenlunde smertefrit
under FreeBSD.

Orv, jeg må virkelig kede mig her til morgen. Nå, tilbage til arbejdet.

Held og lykke - Murphy våger over dig :-).

Jon T. Erichsen
Mobilix Internet and Messaging dep. (EDD/INM)

Mobilix ISP platform is powered by FreeBSD, a free open source 4.4BSD
derived UNIX operating system.