Mail relay med sendmail

From: Kenneth Karlsson (none@kak--bitnisse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 25 Oct 1999 - 22:16:07 CEST

From: "Kenneth Karlsson" <none@kak--bitnisse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Mail relay med sendmail
Date: Mon, 25 Oct 1999 22:16:07 +0200

Jeg har just sat en firewall op for en kunde, han ønsker at bruge denne som
SMTP server, idet han så kan nedlægge en ISDN linie han udelukkende bruger
for at komme på sit mailhotel hos TDK (har forsøgt at overtale ham til at
have posthus inhouse, nu han har fastlinie).

Jeg ville jo så bruge sendmail som er standard i distr. men ak og ve, den
tillader ikke mailrelay, selv om de kommer inde fra. Jeg har så
eksperimenteret med /etc/mail/relay-domains, og sat de 3 første oktetter fra
hans interne ip net ind, og det virker fint ... men vil det blive ved med
det ? er der andre måder at gøre det på uden at skulle tage den store
sendmail certificering med distinktioner !

Alt i alt, jeg vil bare lige have verificeret at det er OK at gøre det på
denne måde !

Obs. alle klienter er Outlook og Outlook Express på Windows platforme !

M.v.h
Kenneth Karlsson
* BSD/Dk - http://www.bsd-dk.dk
* K-Web Xperiment: http://webhotel.combo.dk/~kak