Mac Backup Software Harmful

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 17 May 2006 - 16:10:27 CEST

To: osx@bsd-dk.dk
From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Mac Backup Software Harmful
Date: Wed, 17 May 2006 16:10:27 +0200

Hej allesammen

Jeg har nogle erfaringer som jeg gerne vil dele med jer, og det startede
med følgende artikel: Mac Backup Software Harmful
http://blog.plasticsfuture.org/2006/04/23/mac-backup-software-harmful/

Egentlig startede det da jeg skiftede min harddisk i min gamle iBook
til en 80GB
disk, som behørigt blev opdelt i systemdisk med HFS+ og en userdata
partition
med UFS filsystemet.

Grunden til dette er at HFS+ som std er case-preserving - hvilket er
utilfredsstillende for en gammel gnaven UNIX-bruger som mig :-)

På min powerbook med 80GB disk replikerede jeg dette setup og
havde derfor 20GB til system ... men ak, da jeg ville bruge FileVault
måtte jeg flytte mit hjemmekatalog fra UFS partitionen til HFS+.

Nu her efter et par år med dette setup blev det ret generende at have
en systempartition som er næsten fuld ~1GB fri plads ud af de 20GB!
- når der kom opdateringer skulle jeg rydde op eller fuske ...

Til gengæld er der nu i mellemtiden kommet HFS+ med journaling OG
CaSe-senSitive!

I denne weekend havde jeg så tid til at kopiere alle data væk fra
disken, repartitionere med Disk Utility til eeeeen stor partition med
HFS+journaling+case-SeNsItive :-)))

Der har været nogle enkelte problemer med rettigheder
- som gjorde at jeg ikke kunne boote på disken, rettet med repair

Der er nogle enkelte kext's der ikke loades rigtigt - sikkert
også permissions

Så var der bøvl med JAVA der ikke ville virke, safari døde!
- rettet ved at reinstallere seneste J2SE5.0release4tingest

Alt i alt er jeg ret godt tilfreds og er ikke stødt på noget som jeg
ikke havde forventet.

Proceduren var som følger:
1) backup med psync
2) boot i firewire targetmode og repartioner til eeen HFS+journal+CaSe
3) restore root-filsystemet med psync, modsat backupscriptet
4) repair permissions
5) boot på disken
6) restore resten med psync
7) check systemet og løs eventuelle små problemer
8) cd /tmp;touch CVs CVS cvs cVS cVs ... :-)

Hints:
Brug en anden mac og boot din iBook/Powerbook med i firewire target
mode med "t" under boot - så kan du nemt rode og regere med data

Hvis den ikke vil boote efter tilbagekopieringen kan du lige prøve med
"repair permissions" fra Disk Utility - det problem havde jeg!

Det fire-backup script jeg brugte til backup - min eksterne
disk hedder "transport" og mountes derfor på /Volumes/transport

hlk@bigfoot:bin$ cat fire-backup
#! /bin/sh
# backup vital data
PATH=/usr/bin:/bin:/sbin:/usr/local/bin
# Henrik Lund Krashoej
# hlk@security6.net
BACKUPDIR=/Volumes/transport/backup
VOLUMES="/Users/hlk /Volumes/userdata"
# prepare

# do backup
for i in $VOLUMES
do
   echo "Starting backup of $i "
   sudo mkdir $BACKUPDIR/`basename $i`
   sudo /usr/bin/perl /usr/bin/psync -d $i $BACKUPDIR/`basename $i`
   echo backup finished with return code: $?
done

# backup root file system
   echo "Starting backup of root "
   sudo mkdir $BACKUPDIR/root
   sudo /usr/bin/perl /usr/bin/psync -d / $BACKUPDIR/root
   echo backup finished with return code: $?

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000