Kopiering af Mac

From: Søren Dam (none@bsd--damschott.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 17 Jun 2004 - 19:24:37 CEST

Date: Thu, 17 Jun 2004 19:24:37 +0200
To: osx@bsd-dk.dk
From: Søren Dam <none@bsd--damschott.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Kopiering af Mac

Halløjsa
Jeg er kommet lidt i en knibe. Jeg skulle
geninstallere en MacOS 10.2.6 fordi den havde
koks i filsystemet. Men kunne boote den men
heller ikke meget mere.
Jeg tager derfor en fuld backup af hele
harddisken (ca. 18 GB), og gemmer den som dmg
image på en firewiredisk. Derefter geninstallerer
jeg maskinen. Men AK!. Mac'en vil ikke mounte dmg
imaget bagefter. Jeg finder ud af at jeg godt kan
attache imaget med:

:#hdiutils attach foo.dmg -nomount

Dmg imaget lægger sig dermed som device i /dev/disk1
Jeg prøver derefter at smide imaget tilbage på en anden disk med dd:

:#dd if=/dev/disk1 of=/dev/disk3s5 bs=524288 count=40960
Det virker også OK, den retunerer:

37991+1 records in
37991+1 records out
19918452224 bytes transferred in 6802.655237 secs (2928041 bytes/sec)

Jeg kan godt se mit image jeg har lagt på
harddisken, men det er ikke lykkes for mig at
kunne få fat i filerne endnu. Jeg har prøvet
diverse med Diskwarrior og Norton Systemworks.
Men der er ikke hul igennem.

Mine spørgsmål er: Har jeg gjort en fejl med dd?
Er der nogle der har en god idé?

På forhånd tak for ethvert input

mvh Søren Dam