Re: låsning af filer

From: Lars Eckberg <none_at_lars--eckberg.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 16 Jan 2005 19:08:34 +0100
To: devel_at_bsd-dk.dk

On Sun, 16 Jan 2005 16:57:27 +0100, Phil Regnauld wrote

> Det er helt afhængigt af din applikation -- låser du for at
> forhindre dig selv (andre instancer af samme programme) eller andre
> processer at læse/skrive filer ?

Jeg låser for at forhindre mig selv (cgi program) i at skrive. Men som du
skriver er det nok noget med at vurdere hver applikation om der skal være lås
på filerne når der læses. Det vil jeg i hvert tilfælde gøre.

> locking vha. lock(2) eller lockf(2) er rene "advisory" -- dvs. at
> en program, hvis den har skrive/læse adgang til filen, gør hvad
> den har lyst. Programmet skal checke om der en lår på filen.

> lockf fungerer fint hvis du kontrollerer alle aspekter i applikationer.
> Men du skal ikke regne med at andre programmer end din respekterer
> den lås.

Jeg bruger fcntl i perl og ville bruge lockf i shell scripts og jeg har
forstået det sådan at de er compatible og respekterer hinandens låse.

Mvh
-- Lars