Re: Soekris 5501 m/openBSD som router/fw

From: Henrik Kramshoej <none_at_hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 19 Nov 2009 08:54:07 +0100
To: bsd-novice_at_bsd-dk.dk

On Nov 18, 2009, at 7:56 PM, Brian Olsen wrote:

> Hej,
>
> Jeg overvejer seriøst at udskifte min Linksys Router med en Soekris
> og benytte openBSD.
> Men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det virker omkring trådløst
> netværk.
>
> Min forestilling er, at købe en 5501-60 + std. case og et wireless
> kit bundle fra Cortex.
>
> Nu har jeg læst en del omkring openBSD og wireless, og som jeg lige
> har kunne læse mig frem til, så skulle det ikke give de større
> problemer rent opsætningsmæssigt.
>
> Er der nogen som har kendskab til dette og evt. kan give mig nogle
> [...]

Hej

Jeg bruger selv en 5501 som firewall med OpenBSD, med harddisk - men
tidligere med 4801
brugte jeg også OpenBSD på Compact Flash - begge dele virker.

Mht. wireless har jeg et råd som er:
1) Køb en firewall
2) Køb et AP

Dermed bliver det uafhængigt og du kan udskifte dele af løsningen. Du
opnår følgende fordele:

Det virker out of the box, AP indstilles som bridge og forbinder med
Ethernet til firewall.
Du undgår at skulle tænke på et bestemt kort og om det er understøttet
i AP-mode/infrastrukturmode.

Firewall kan placeres i nærheden af internetforbindelsen, ved en væg/
dør/udgang typisk

AP kan placeres hensigtsmæssigt så det giver god dækning, højt på en
væg eller op på en
reol er forslag.

Du kan udskifte fra 802.11b -> 802.11g -> 802.11n -> 802.11??? uden at
skulle ændre en tøddel
ved din firewall. Faktisk har jeg skiftet fra ældre Apple AP til det
nuværende nyere 802.11n AP med
samme firewall.

Du får mulighed for at bruge AP specifikke teknologier som Wireless
Distribution WDS

Det er efter min mening det eneste fornuftige, hvis du vil have noget
stabilt pg enkelt :-)

Mvh

Henrik