Re: netværksovervågning

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 13 Jul 2009 - 20:35:27 CEST

Date: Mon, 13 Jul 2009 20:35:27 +0200
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: netværksovervågning

Ebbe Hjorth wrote:
> Jeg synes min freebsd router pludselig laver en masse på netværkskortet,
> selvom jeg ingen pcere har tændt, så jeg er blevet lidt nervøs for at der
> måske er udbudne gæster.

Ups!

> Hvad bruger i til at overvåge?

Det afhænger af præcis hvad du vil overvåge.

> Og hvilke muligheder har jeg for at se netværkstrafikken?
>
> top viser f.eks. cpu, er der et program der kan vise mig hvilke programmer
> er sender/modtager netværks pakker?

Hvis fxp0 er dit yderside interface, så brug noget i stil med:
  tcpdump -ni fxp0

          Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk

If you think of MS-DOS as mono, and Windows as stereo, then Linux is Dolby Pro-Logic Surround Sound with Bass Boost and all the music is free. -- Diarmuid Moloney