Replace tekst streng i mange filer

From: Torben Sørensen (none@tos--tinx.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 30 Jan 2007 - 20:35:34 CET

Date: Tue, 30 Jan 2007 20:35:34 +0100
From: Torben Sørensen <none@tos--tinx.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Replace tekst streng i mange filer

Hej folks

Jeg har nogle som skal flyttes til en anden folder (200-250 filer). I
disse filer er angivet en sti til den enkelte fil - fx
/opt/notesdata/dennis
/opt/notesdata/peter
/opt/notesdata/susan
/opt/notesdata/erik_h

... som skal erstattes med fx /home/notesdata/dennis... jeg skal altså
have erstattet "/opt/" med "/home/"... (der er flere ting der skal
erstattes, men dem finder jeg nok ud af, hvis jeg får lidt hjælp her :)

Jeg har kigget lidt på noget awk og noget bash, men jeg kan ikke greje
hvordan jeg skal lave et script som kan erstatte en tekst streng i mange
filer...
Kan I hjælpe??

OS: FreeBSD 5.4

Torben Sørensen