SV: OpenBSD kan ikke mount'e CD

From: Michael Rasmussen (none@MiRa--niels.brock.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 16 Sep 2004 - 10:12:13 CEST

Subject: SV: OpenBSD kan ikke mount'e CD
Date: Thu, 16 Sep 2004 10:12:13 +0200
From: "Michael Rasmussen" <none@MiRa--niels.brock.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Torben,

Takker mange gange:-)

Hilsen/Regards,
Michael Rasmussen
Datamatikeruddannelsen
Niels Brock CBC

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: owner-bsd-novice@hobbes.bsd-dk.dk på vegne af Torben Wölm
Sendt: to 16-09-2004 8:31
Til: bsd-novice@bsd-dk.dk
Emne: RE: OpenBSD kan ikke mount'e CD

Hej Michael

Jeg fulgte opskriften fra "Absolute OpenBSD", den er rar at have ved hånden...

I korte træk var forløbet:

1) Bootede fra CD'en og valgte update (og blev på det tidspunkt så nødt til at opdatere fra en FTP server jvf. CD-drev problemet).

2) Ved reboot startede jeg i single-user mode ("boot> -s")

3) Installerede den seneste "mergemaster" (det var ikke så let pga. de packages jeg havde installeret -- LPRng og wget brugte en gammel version af et library som mergemaster ville opdatere, så ud med de gamle packages først)

4) For at mergemaster ikke skal gå amok over Apache dokumentationen skulle jeg i httpd source directoriet køre "make -f Makefile.bsd-wrapper distribution" (så vidt jeg husker...). Det skulle installere den nye dokumentation så du ikke skal godkende hver eneste fil i dokumentationen.

5) Så skal mergemaster køres for at flette de nye konfigurationsfiler sammen med de gamle. Her skal du være _helt_ vågen -- det er bl.a. /etc/passwd der gennemgås.

6) Efter mergemaster er afsluttet kunne jeg reboot'e og køre 3.5.

Det ser umiddelbart ud som noget bøvl, men er faktisk ikke så slemt. Det tog noget ekstra tid fordi jeg fjollede rundt med mit CD-drev og prøvede at afinstallere mindst muligt af mine gamle packages. Men 3-4 timer burde være en realistisk tidsramme.

Jeg vil dog anbefale at du får fat i "Absolute OpenBSD"-bogen eller noget tilsvarende, der har en noget mere detaljeret gennemgang end det jeg har nedfældet her.

Hilsner
Torben