Re: postfix installation crasher...

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 10 Jun 2004 - 16:03:14 CEST

Date: Thu, 10 Jun 2004 16:03:14 +0200
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: postfix installation crasher...

On 2004-06-10 15:25:28 +0200, Avalanic wrote:
> Hej igen
>
> Så lykkedes det mig a få downloaded en version af postfix til min box :)
>
> Jeg brugte tar til at pakke alle filerne ud til et temp bib.
>
> Jeg læste mig frem til at man skulle indsætte følgende linjer
>
> PASSWD:
> postfix:*:12345:12345:postfix:/var-empty:/sbin/nologin

Og du brugte 'vipw' kommandoen til det?

> GROUP:
> postfix:*:12345:
> postdrop:*:54321:
>
> ALIASES:
> postfix: root
>
> Så kørte jeg make install fra roden af postfix-2.1.1 og det hele kører
> derudaf ... indtil efter jeg har svaret på nogle spørgsmål. Her cracher
> den så med følgende besked:

Du gør dit liv langt mere kompliceret end det behøver at være.
Se http://www.openbsd.org/faq/faq8.html#PortsvsPkgs og i det hele taget
kig hele http://www.openbsd.org/faq/ igennem og læs det der er relevant
for dig. Det er rigeligt tiden værd i de ærgelser du undgår.

Gå ind i postfix diret der hvor du pakkede koden ud og lav en 'make
uninstall' (svjh). Så bliver det der er installeret fjernet igen.
Fjern også gerne brugere og grupper du har tilføjet.

Dernæst (med root-privilegier):

pkd_add -v ftp://ftp.se.openbsd.org/pub/OpenBSD/3.5/packages/i386/postfix-2.0.18.tgz

(der er også andre postfix versioner samme sted med forskellig ekstra
funktionalitet, kig dig omkring).

Denne kommando vil downloade en tilpasset prekompileret version,
installerer den og oprette brugere samt, til sidst, skrive en meddelese
til dig på skærmen der forklarer hvad du nu skal gøre. Det er meget
meget nemt, og det virker bare.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--