Re: Hjælp til postfix

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 08 Jun 2004 - 00:04:43 CEST

Date: Tue, 8 Jun 2004 00:03:43 +0159
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hjælp til postfix

On 2004-06-07 21:11:08 +0200, Avalanic wrote:
> Der skulle vel ikke være en som ligger inde med en eller flere
> vejledninger til postfix?

Prøv bare at installerer den først, så ligger der en masse filer i
/etc/postfix. 'main.cf' er den du skal rette i for at få den til at
gøre som du vil, og det er en særdeles rar og veldokumenteret fil.

> Jeg har ikke selv kunne finde nogle step-by-step typer på nettet, så
> måske der er en her som har et link eller lign.

Postfix har docs der følger med installationen og et website, men jeg
tror du kan klare de basale ting med at læse /etc/postfix/main.cf og
rette den til.

> Jeg forsøger at få postfix til at kører på en OpenBSD 3.5 hvis muligt.
> Kan man fjerne sendmail 100% fra systemet? og skal man gøre det inden
> installation af postfix?.

Nej.

Når du installerer Postfix pakken (eller compiler selv hvis du vil
spilde tid) så kommer der en meddelelse om et 'postfix-enable' script du
kan køre som sætter mailwrapper(8) op til at bruge postfix i stedet for
sendmail. Hvis du så vil tilbage til sendmail så er det bare at køre
postfix-disable scriptet og så er den i vinkel.

Postfix er et rart og hjælpsomt program, det er slet ikke så svært som
du får det til at lyde, det er bare at gå i gang.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
http://m.mongers.org/ -- http://gallery.zentience.org/