Re: Hvad er dette?

From: Lasse Stig Thomsen (none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 10 Jan 2004 - 11:04:18 CET

Date: Sat, 10 Jan 2004 11:04:18 +0100
From: Lasse Stig Thomsen <none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvad er dette?

> støj i logfilerne.
>
> Mine råd til dig:
>
> Flyt ssh til en anden port
> ret det i filen /etc/ssh/sshd_config fra 22 til 13578
> eller noget andet - på server
> og tilføj det til din ~/.ssh/config på klienten således
> host maskinnavn
> port 13578
> Fordel: en angriber skal lave portscan for at finde SSH

Da jeg har behov for at få adgang til min maskine fra IHA har jeg været nød til at sætte sshd på port 21, men hvis jeg kun giver tilladelse til ssh connections fra de 3 eksterne netværk jeg bruger så er den vel brugbar?

> Brug kun SSH protokol version 2, igen /etc/ssh/sshd_config
> #Protocol 2,1
> Protocol 2
> Fordel: SSH protokol version 1 betragtes som værende usikker og
> bør ikke benyttes - svagheder i selve protokollen

Hvis jeg skifter til kun protocol 2, vil jeg så stadigvæk kunne bruge putty (jeg er tvunget til at bruge windows maskiner)til at få adgang til min maskine?

> Brug kun nøgler til autorisation, ret derfor /etc/ssh/sshd_config
> # To disable tunneled clear text passwords, change to no here!
> PasswordAuthentication no
> Fordel: nøgler er klart bedre end kodeord, det er noget du "har"
> Se endvidere http://mongers.org/authentication

Igen vil det kunne bruge fra en windows maskine hvis jeg sætter dette til?

Tak for dine tips.

MVH: lasse