Opdatering af ports/packages

From: Axel Kellermann (none@axel.kellermann--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 13 Dec 2004 - 21:28:55 CET

From: "Axel Kellermann" <none@axel.kellermann--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Opdatering af ports/packages
Date: Mon, 13 Dec 2004 21:28:55 +0100

Hej

Jeg er i færd med at installere min første FreeBSD arbejdsstation med X.
Det er en FreeBSD ver 5.3. Maskinen er en 2,8 Mhz P4, 1 Gb RAM, med dualhead
ATI Radeon og en Promise Fasttrak S150 Tx2.

Jeg installerede fra miniinst og hentede resten fra Internettet og
installerede Xorg med Handbook'en i hånden.
Det gik meget fint.
Det eneste der ikke virkede var at jeg ikke kunne flytte et vindue fra den
ene skærm til den anden.

Da jeg kiggede lidt nærmere på Gnome kunne jeg se at package-versionen var
2.6.x hvor ports var i 2.8.x
Opgrader tænkte jeg og det gik jeg i gang med med mange fejl til følge og
tilsidst måtte jeg opgive på grund af at dependencies m.m. krævede
forskellige versioner m.m.

Hvad så? - Da der ikke var noget at miste lavede jeg en portupgrade - den
fejlede men foreslog en -O parameter for at "force" den igennen - således
gjort - nu har den tygget i ca 20 - eller flere timer.
Portstræet er cvsupet umiddelbart før portupgrade.

Spørgsmålet er:
Hvordan holder man sin maskine konsistent og opdateret?
Skal man enten vælge ports eller packages eller kan man blande dem?

Med venlig hilsen

Axel Kellermann