Re: Død harddisk?

From: Lasse Stig Thomsen (none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 17 Apr 2004 - 17:53:21 CEST

Date: Sat, 17 Apr 2004 17:53:21 +0200
From: Lasse Stig Thomsen <none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Død harddisk?

> Det lange svar:
>
> Alle moderne diske (sidste 10 år minimum) har write reallocation.
> Dvs, at under læsning af data, kan disken's firmware, hvis den
> synes at signal kvalitet fra den block den er i gang med at læse
> er begyndte at være flaky, men data kan læses alligevel, så vil
> disken remappe den block til en "spare" block fra et dedikeret
> område på disken -- reallokering.
>
> Hvis den ikke lykkes at læse data efter N forsøger (N kan faktisk
> sættes på SCSI og ATA diske -- se "modepage" i man camcontrol),
> vil disken melde fejl (read error) tilbage. Der vil dog kun
> [...]

Hejsa.

Tak for både det korte og lange svar.

Jeg kørte det som du skrev og jeg fik dette output:

dd: /dev/rwd1a: short write on character device
dd: /dev/rwd1a: end of device
39206+0 records in
39205+1 records out
41109917184 bytes transferred in 5477.304 secs (7505502 bytes/sec)

Umiddelbart kan jeg ikke se det skulle give mig anledning til at tro at
disken er defekt så det er vel mere filsystemet der er røget sig en tur.
Hvad kan man gøre for at undgå det sker igen(hvis noget) udover at sørge
for at have backups.

DVS jeg kan nu bare lave en newfs på disken og så bruge den igen?

MVH: Lasse Stig Thomsen