Re: ny her i FreeBSD men vil meget gerne...

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 06 Oct 2003 - 21:14:49 CEST

Date: Mon, 6 Oct 2003 21:14:49 +0200
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: ny her i FreeBSD men vil meget gerne...

Hej Martin Mathiassen,

Og først af alt: velkommen hos BSD-DK!

Som du har set skal man lige styres ind på mailing liste livet
for at få det fulde udbytte. Jeg håber ikke du synes vi er
alt for vrisne.

For at blive hjulpet bedst muligt skal du gøre lidt selv.
Ja, øv, men sådan er det altså.
Jeg vil anbefale dig at starte med at læse denne her:
http://www.bsd-dk.dk/netikette.php

Det er ikke fordi vi er arrogante eller ikke gider at
hjælpe, men for at det bliver så rart at være her for
alle parter.

Med hensyn til din T23, så har jeg en magen til, og den
fræser derudaf med FreeBSD 4.8 og 5.1.

På et tidspunkt havde jeg lidt knas med det Super Savage SI kort
der sidder i, og jeg måtte installere en nyere Xfree86.
I 5.1 er det løst, men af en eller anden årsag kan X opsætningen
under installationen godt glippe en gang i mellem.

Du kan prøve at gøre det manuelt ved at køre en xf86cfg.
(Find ud af om din skærm er en 1024x768 eller en 1400x1050.
T23 kommer i begge varianter).

For at få lyd skal du bygge en ny kerne med linien:
device pcm

Det er ikke særlig besværligt at bygge en ny kerne.
Se selv her: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/kernelconfig-building.html

I øvrigt er håndbogen (http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html)
din allerbedste ven, hvor svaret på de fleste FreeBSD ting står.

Hvis du løber ind i problemer, så prøv kræfter med dem
selv først. Det viser sig tit at hvis man pusler lidt
med det, så lykkes det på mirakuløs vis. Og det er jo
netop også sådan man lærer tingene bedst!

Hvis du løber panden mod muren, så skriv gerne om
hjælp (og du behøver ikke engang putte HTML koder
uden omkring dit budskab, ren tekst er mailinglisternes
livret!:), forklar hvad du har prøvet, så er hjælpen nær.
Men vær forberedt på at hjælpen sjældent er: step 1, gør dit,
step 2, gør dat, men snarere har du forsøgt dit og dat og kig
i øvrigt her og der.

Held og lykke.

--
Mvh,