Re: Print med Apsfilter

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 16 Jul 2003 - 10:25:59 CEST

Date: Wed, 16 Jul 2003 10:25:59 +0200
Subject: Re: Print med Apsfilter
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On onsdag, jul 16, 2003, at 09:28 Europe/Copenhagen, Torben Sørensen
wrote:

> Hej folks
>
> Jeg ved godt jeg har spurgt engang før, men jeg bakser stadig lidt
> (ind i
> mellem) med at få udskrift fra FreeBSD til at se "pænt" ud. Billeder er
> blevet fine at se på (takket være Henrik L. Kramshøj), men tekst er
> stadig
> ikke kønt. Så vidt jeg husker formatere Windows printet inden det
> smides i
> printkøen. Hvordan kan det være at Windows kan formatere print så
> bogstaver
> IKKE bliver "hakket" og Apsfiler ikke kan??

Det må vi jo se på :)

Jeg bruger selv
Apsfilter på OpenBSD til en Minolta PagePro6 med PCL 5e

Jeg bruger den så via LPD fra
Mac OS X
OpenBSD
Windows 2000 og XP

Der ER indimellem et problem med nogle Windows printerdrivere
som insisterer på at sende en masse escape koder osv. til printeren
- hvilket så kan forvirre apsfilter (den tror det er data, hvor det
reelt kun er en lille header til en PostScript fil ... bad things
happen)

Derfor plejer jeg som udgangspunkt at vælge standard postscript
printer driver på alle de maskiner som skal printe over net

en anden måde at fejlsøge/diagnosticere er at stoppe printer
køen - kig på lpc programmet, det kan stoppe starte køen og daemonen
- og derefter når printjobbet kommer over fra den anden maskine kan
man se på det - ligger typisk under /var/spool/lpd eller lignende
(hvis du kommer til at stoppe LPD daemonen kommer jobbet slet ikke
over)

så skriv lige hvilken printer du bruger, og hvilke drivere :)

Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000
www.security6.net - IPv6, sikkerhed, netværk og UNIX