Re: Apache users

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 20 Jan 2003 - 14:10:37 CET

From: "Morten Liebach" <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 20 Jan 2003 14:10:37 +0100
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Apache users

On 2003-01-20 13:56:59 +0100, Torben Sørensen wrote:
> Hej folks
>
> Jeg har hoster www.tinx.dk og vil gerne lave et subdir (www.tinx.dk/kunder)
> med login. Brugerne skal kun kunne logge ind i browseren og ikke telnet,
> ftp mv. Der er altså ikke tale om real-users!
>
> Hvordan opretter jeg sådanne brugerer??

Du skal sådan set bare lave en simpel fil. Læs htpasswd(1), den bør
være installeret med apache. Du kan også læse den online her:
http://httpd.apache.org/docs/programs/htpasswd.html

Vær opmærksom på at brugernes passwords sendes ukrypteret over nettet
med denne løsning, med mindre du kører en https server, men det er så
tit og ofte også godt nok, når det ikke direkte er system brugere, og
det ikke er meget følsomme data der skal password beskyttes.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--
         Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk> - http://m.mongers.org/