buildworld virker!! :-)

From: Jeppe Liisberg <none_at_jeppe--liisberg.com.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 27 Nov 2002 14:29:51 +0100
To: "Bsd-Novice_at_Bsd-Dk. Dk \(E-mail\)" <none_at_bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej alle novemberglade BSD'ere

I tidligere mails på bsd-dk-listen, og på irc har jeg igennem et stykke tid,
i perioder forsøgt at løse mit problem med buildworld, som fejlede med code
1 forskellige steder under kompilering.
Jeg har fundet fejlen!!
Det eneste der gik igen på de to bokse, var mit raid system (promise fastrax
TX2 IDE-RAID + 2X Western Digital HD'er) så det var selvfølgelig det der var
noget i vejen med! På et tidspunkt rebootede boksen af sig selv på grund af
noget filsystem inconsistency, og det vakte naturligvis min mistake. Nu har
jeg taget raid-arrayet ud og foreløbigt prøvet at køre fsck på den ene disk,
samt buildworld, som kører igennem uden problemer :-) Jeg mangler at prøve
med den anden disk.
Men: jeg har lige et par spørgsmål i denne forbindelse:
1. hvorfor gav fsck ingen fejl når jeg tjekkede mit raid-array? Findes der
nogle mere grundige disk værktøjer end fsck?
2. ved manuelt fsck kørt som root får jeg følgende meddelelse:
# fsck
** /dev/ad0s1a (NO WRITE)
** Last Mounted on /
** Root file system
** Phase 1 - Check Blocks and Sizes
** Phase 2 - Check Pathnames
(...)
på samme måde giver:
# fsck -p
/dev/ad0s1a: NO WRITE ACCESS
/dev/ad0s1a: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
eftersom den tydeligvis er mountet r/w undrer det mig noget, nogle bud?
(fsck på raid-arrayet gav samme mystiske meddelelse)..

- Jeppe