Re: Tillade JoeUser at mounte i /

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Apr 2002 - 20:23:03 CEST

Date: Tue, 2 Apr 2002 20:23:03 +0200
Subject: Re: Tillade JoeUser at mounte i /
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On Tuesday, April 2, 2002, at 08:06 PM, Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> ... hmm... hvad er problemet i at bruge / ?
Rettighederne som Phil viste dig - det er nok ikke smart at ændre
rettigheder på /
- jeg vil tro (uden at have testet) at du skal have en del rettigheder -
måske write for at mounte
og at give almindelige brugere flere rettigheder til / vil jeg ikke være
tilhænger af

Mht. til rettighederne kunne det være at Phil's råd - blot med grupper
ville virke ?

pseudo kommandoer:
"addgroup mounters" og tilføj brugere
chgrp /dev/thedevice
chgrp /mnt/mountpoint

> hmm... tænker... kunne man ikke lave et script med fx. 'mount
> /mnt/cdrom' og
> et andet med 'umount /mnt/cdrom' og så sætte SUID på de 2 scripts? Der
> burde
> jo ikke være nogle sikkerhedsmæssige problemer ved det da scripts'ne er
> låst
> fast til kun at udføre disse kommandoer?
>
> Bjarne
> --
> Homepage: http://www.mekanix.dk

Eksempelvis AIX tillader IKKE suid scripts - ved ikke med Free og de
andre BSD'er
- vist nok fordi det er langt nemmere at kigge et script igennem og
derved (måske)
få udført vilkårlige kommandoer.

Phil's løsning med sysctl er det jeg ville bruge !

Henrik