Re: Tillade JoeUser at mounte i /

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Apr 2002 - 15:31:50 CEST

Date: Tue, 02 Apr 2002 15:31:50 +0200
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Tillade JoeUser at mounte i /

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Hej!
>
> Jeg kunne godt tænke mig at tillade JoeUser et al at mounte cdrom, floppy
> etc. på /cdrom /fd0 osv.. Lige nu er den eneste måde jeg kan få JoeUser til
> at mounte er ved at lave mountpoints i JoeUsers homedir. Ikke særligt elegant
> og lidt problematisk da enkelte programer har hardcoded fx. cdrom'ens
> mountpoint til /cdrom.
>
> I linux var der en mulighed i fstab at tillade alle at mounte cdrom osv., men
> kan ikke finde en lignende mulighed for fstab i FreeBSD. Leder jeg ikke godt
> nok?

> [...]

Lav et symbolsk link (husk -s ;-)
mkdir /mnt/cdrom; ln -s /mnt/cdrom /cdrom

så er det ihvertfald ikke / der bruges :)

Jeg ved at Linux har en option 'user' så almindelige brugere kan mounte
- men kunne ikke umiddelbart finde det på på FreeBSD manual siderne på
FreeBSD.org (hvor de ellers ligger for MANGE varianter)

Henrik