Re: Hvordan får en bruger lov til at køre libreoffice?

From: Jeppe Bundsgaard <none_at_jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 18 Jan 2012 22:23:37 +0100
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

Hej Thomas
Jeg tror ikke der er så meget andet at sige til det end det jeg skrev i
den anden post - det tager bare lang tid...
Jeg har ikke nogen open-id-konto, så jeg kan ikke lige tilføje noget til
wikien lige nu. Jeg har en Launchpad-konto - måske nogen kunne få den
til at virke som login-metode også?

Men det jeg ville skrive ville være:
Dette er hvad der står på http://www.bsd-dk.dk/faq/freebsd_libreoffice/:
"Q: Hvordan får jeg LibreOffice til at køre på FreeBSD?

A: Der findes endnu ikke en port til LibreOffice til FreeBSD. Den gamle
OpenOffice port kan fortsat findes i
/usr/ports/editors/openoffice.org-3. Bemærk at det kan tage lang tid og
kræver en del diskplads at få porten til at oversætte/kompilere, så prøv
evt. med pakken istedet for."

Hertil ville jeg tilføje

Hvis du ønsker at installere libreoffice headless, dvs. uden X11, så er
her nogle råd:

For at undgå at installere alle X11-biblioteker skal du skrive:
WITHOUT_X11=yes i /etc/make.conf.

Sæt kompileringen i gang med:

cd /usr/ports/editors/libreoffice
make install clean distclean

Du skal have meget stor tålmodighed (det tager nok det meste af et døgn
på en ikke alt for hurtig maskine at kompilere.

For det andet skal du have ufattelige mængder plads i den partition
/usr/ports ligger på. Det tager mere end 6GB at kompilere
libreoffice.Har man mindre bliver /usr-partition ved med at blive fyldt
helt op. Der er ikke andet at gøre end at flytte en masse ting og starte
kompileringen op igen...

For det tredje skal du have fuldt opdaterede pakker fordi der er så
mange afhængigheder.

For det fjerde er der en lille særhed ved libreoffice, at den selv med
without_x11 kræver et x11-bibliotek, nemlig cairo_xlib.

Se her:
http://www.ideaconsult.net/web/luchesar/blogs/-/blogs/installing-upgrading-libreoffice-on-a-headless-system;jsessionid=206432C5281FEAE991B70888C1C2178F
som forklarer problemet og angiver løsningen:

Udkommenter without_x11=yes i /etc/make.conf, afinstaller og rengør
cairo (make deinstal clean) og installer den på ny (make reinstall). Når
den er klar, kan without_x11 aktiveres igen i make.conf

Og så skulle det være muligt at installere libreoffice without_x11.

Hvis der er nogen der har openid og tid, kan de jo evt. skrive det ind
for mig. Tak.
Mvh
Jeppe

--