round robin sticky i pf på freebsd 8.3

From: Claus Guttesen <none_at_kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 27 Aug 2012 18:30:27 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

Hej.

Jeg skal sætte en pf op på freebsd 8.3 som skal fordele lasten på
nogle webservere. Tanken er at bruge pf's round robin sticky. Reglerne
ligger allerede idag på den nuværende FW, så jeg skal stort set kun
kopiére pf.conf over, og lægge round robin ind.

Men så kommer det interessante; hvordan piller jeg servere ud, som går
ned, og putter dem ind igen, når det kommer tilbage? Webserverne kører
ubuntu, så carp kan desværre ikke anvendes, så jeg har ikke set så
meget på om det er praktisk i virkeligheden. Den skal lave en GET på
en URL på webserveren, for at se om webserveren er i gang. Hvis ikke,
skal den pilles ud af poolen.

En mulighed er at vedligeholde en liste over webservere som er oppe,
lægge den i en fil, inkludere filen i pf.conf, og genindlæse
kongurationen, hvis der sker forandringer. En anden mulighed er
anchor-funktionen, men er usikker på om den kan bruges til round
robin.

Jeg har set på pfsense som et alternativ, men der er en del regler som
jeg ikke vil bruge tid på at tilpasse.

--
regards
Claus