vmware og iscsi

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 25 Feb 2011 - 09:48:36 CET

Date: Fri, 25 Feb 2011 09:48:36 +0100
Subject: vmware og iscsi
From: Claus Guttesen <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Jeg troede jeg havde problemer med at importere iscsi fra FreeBSD
(zfs) til vmware esxi 4.0. Men ... inden jeg sendte en besked på denne
liste med 'jeg har søgt på google, men jeg fiiinnndder
iiinnnngeeennting', så tog jeg heldigvis lige at tjekke lidt mere
grundigt.

Det viser sig at esxi 4.0 har problemer med at se diske som er større
end 2 TB. Jeg oprettede en zfs-partition med 'zfs create -V 2TB
data/iscsi/disk5' og hentede den ind. Kunne se disken i oversigten, og
da jeg skulle add storage ville den ikke. Ved at oprette en partition
på f.eks. 1800 GB (-V 1800GB), så gled den ind uden problemer.

Så nu monterer jeg også iscsi på vmware, og trafikken har toppet på 91
MB/s. Det er sgu' meget godt. Her er det klienten på vmware som er
flaskehalsen.

Og det betyder jo at man nogen steder kan erstatte de lidt dyrere
løsninger fra EMC/IBM/HP etc. med rimeligere priset habengut.

Eneste problem jeg har stødt ind i er at esxi er lidt mere rigid på
navngivning af iSCSI Name, som skal være iqn efterfulgt at et tal,
adskilt af et punktum.

Og til skræk og advarsel, det oprindelige udkast.

Har sat iscsi op på FreeBSD (zfs), og kan montere disken fra en esxi
4.1 uden de store sværdslag. Men på esxi går det tilsyneladende ikke.
Jeg kan se iscsi-disken, og når jeg forsøger at tilføje og formatere
disken, så den er synlig for de virtuelle servere
(Configuration->Storage->Add Storage), og bruger vejviseren, så siger
den 'Error during the configuration of the host: Failed to get disk
partition information'

--
regards
Claus

When lenity and cruelty play for a kingdom, the gentler gamester is the soonest winner.

Shakespeare

twitter.com/kometen