nye disk enheder på samme driver skubber disk nummer

From: Carsten Jensen (none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 22 Feb 2010 - 10:33:11 CET

Date: Mon, 22 Feb 2010 10:33:11 +0100
From: Carsten Jensen <none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: nye disk enheder på samme driver skubber disk nummer

Hvad kan man gøre når man har fx 2 diskcontrollere som bruger samme driver.

Den ene disk array controller er en onboard controller
nr 2 arraycontroller er en indstiks med et storage system tilkoblet.

FreeBSD er installeret på diskene der sidder på onboard controlleren.
men har man ikke konfigureret raidet før man går igang med
installationen skal man efterfølgende
ind og redigere sin fstab.

fx uden config af nr 2 raid, hedder FreeBSD diskene ipsd0sX
men får man konfigureret raid nr 2 kommer det til at være ipsd0, og det
gamel ipsd0 bliver til ipsd1.
og sådan skubbes det originale ipsd0 når der bliver konfigureret flere
arrays, hvilket ender ud i at man skal have fat i sin live cd fordi man
glemmer at redigere sin fstab.

spørgsmålet er så: hvad gør i andre for at forebygge et sådanne scenarie ?
dvs forcerer onboard controlleren til at blive ved med at hedde ipsd0.

Den server hvor jeg har problemet på, er en IBM xSerie 226, men kan
tydeligt forestille mig at problem stillingen også kan ligge på HP's
Proliant servere samt andre i samme stil.

Mvh Carsten