FreeNAS på en Artigo A2000

From: Bjarne Wichmann Bagge Petersen (none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 13 Apr 2010 - 23:16:44 CEST

Date: Tue, 13 Apr 2010 23:16:44 +0200
Subject: FreeNAS på en Artigo A2000
From: Bjarne Wichmann Bagge Petersen <none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej

Jeg har købt mig en VIA Artigo A2000 med den ambition at der skulle
installeres FreeNAS på den og jeg troede også at jeg havde lavet min
research og det blot var plug'n'play.

Men jeg kan bare ikke få den til at boote et eneste iso-image (USB
CDROM drev) - det er som om den slet ikke vil gå i gang - CD'en
spinner bare uden at der sker noget. Den booter Ubuntu LiveCD fint, så
maskinen kan godt.

Jeg har så forsøgt om jeg kunne boote fra flere usb penne, hvor jeg
har "brændt" FreeNAS image over med hjælp fra unetbootin. Der er det
lykkedes at komme lidt videre... men ikke særligt langt (FreeNAS
opstarts menu). Efter at have overskrevet usb-pennene nogle gange,
nægter de helt at boote og så kan de ikke bruges mere (tip til hvad
der sker og hvordan jeg kan gøre dem "bootbare" igen modtages gerne!).

Så nu sidder jeg her og har ikke flere hår at hive ud af hovedet. Jeg
VED (Google ved :-)) at mange Artigo A2000 kører med FreeNAS så det
KAN lade sig gøre... eneste hint jeg har google mig frem til er at
installere FreeNAS på Compact Flash på en anden maskine... jeg har
bare ikke nogen CF-reader og har ikke synderlig lyst til at investere
i en bare for det.

Er der nogen her der har idéer til hvordan jeg kommer videre? Jeg vil
rigtig gerne har FreeNAS kørende - har testkørt det i VirtualBox og
det er jo en leg at arbejde med.

- Bjarne