FreeBSD 8 + Gnome + Thinkpad R52 suspender (S3) når FN tasten trykkes ned alene

From: Kristen Nielsen (none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 10 Apr 2010 - 21:31:40 CEST

Date: Sat, 10 Apr 2010 21:31:40 +0200
From: Kristen Nielsen <none@krn--krn.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: FreeBSD 8 + Gnome + Thinkpad R52 suspender (S3) når FN tasten trykkes ned alene

Hej bsd-dk listen

Jeg har for nyligt installeret FreeBSD8 release på en IBM Thinkpad R52,
og installeret gnome2 fra packages.

Det virker faktisk rigtigt find indtil maskinen pludselig fryser nogle
minutter før den slukker.

Ihærdig efterprøven har isoleret årsagen til at det sker når jeg trykker
[fn] tasten og kun den dvs [fn] tryk efterfulgt af [fn] slip. Der er
normal operation når [fn] trykkes ned med en anden tast.

Det ser ud til (på consol output) at der er tale om at en S3 suspend
initieres.

Mit problem er at gerne vil vide hvordan jeg disabler netop den funktion
af [fn] tasten uden at genere alle de andre.

Det ser ud til at det også kun sker når Xorg + Gnome er startet, jeg har
ikke efterprøvet med Xorg alene.

Det er samtidig uafhængigt af om den acpi_ibm kører eller ikke.

Nogen ideer?

Et link til noget detaljeret info om hvordan flowet for key events fra
kastatue (inputdevice) og igennem systemet modtages gerne, især de
laveeste (nærmest keyboarded) dele af vejen.

vh Kristen.