Re: Overanstrengt processor

From: Carsten Jensen (none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 16 Sep 2009 - 22:32:57 CEST

Date: Wed, 16 Sep 2009 22:32:57 +0200
From: Carsten Jensen <none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Overanstrengt processor

Søren Schrøder wrote:
> en god gang støvsugning af maskinen, især omkring blæserne kan også
> have en positiv effekt. Det er set før :)
>
> Der er dog konspirationsteorier om støvsugning og statisk elektrictet,
> så: include DISCLAIMER.h

Bedst anbefalet med en gang trykluft på dåse og støvsuger slangen uden
for kabinettet, til at suge støvet der hvirvler op.
en kompressor puster vand, olie og skidt ud hvis der ikke sidder filter på.

Hvis du har mulighed for det, så hold øje med temperaturen på CPU,
Diske, og "rum" temperaturen i kabinettet.
der er nævnt nogle værktøjer i tidligere mails i dag, men vl anbefale at
du anskaffer en hardware dims, der også
kan måle max værdier. sådan en kan fx fås til at montere i fx 5 1/4" slot.
http://www.webdanes.dk/shop/scythe-kaze-master-1240p.html
linket er måske lidt gejlet i forhold til hvad du skal bruge det til,
men mere for at give dig en ide om hvad jeg mener.

Som en anden nævnte, kan det også være PSU'en.
Den kan måske ikke kan levere strøm nok til 12volten til processoren,
komponenterne yder, for det meste dårligere, jo varmere de bliver.
Så hvis du har tænkt dig at skifte dine PSU'er ud, så kontroller evt
hvor meget strøm de eksisterende kan levere og hvor meget dem du
har kig på, kan levere. En PSU på 400W der kan levere 15A på +12v er
bedre end en PSU på 500W der kan levere 10A på +12v.

Mvh Carsten