Re: Høyt minneforbruk på FreeBSD?

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 08 Mar 2009 - 11:28:18 CET

Date: Sun, 8 Mar 2009 11:28:18 +0100
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Høyt minneforbruk på FreeBSD?

On 2009.03.07 13:09:37 +0100, Christer Solskogen wrote:
> Min hjemmeserver tror jeg bruker mer minne enn den burde, men legg vekt
> på tror. Maskinen kjører FreeBSD 7.1-amd64, kjører apache(+php5) og
> postfix(+amavisd/clam) og et par andre små ting som ikke bør ta for mye
> minne.
> top sier: Mem: 2828M Active, 338M Inact, 614M Wired, 121M Cache, 214M
> Buf, 37M Free

[...]
> Er dette normalt? Det jeg merker er at active er lavt etter reboot, men
> etter en uptime på 20 dager så er nesten alt minne aktivt i bruk. Evt,
> hvordan kan jeg finne ut hva som bruker så mye minne?

ZFS vil bruge meget RAM per design og fordi ZFS har en seperat cache
(ikke at jeg kan huske detaljerne...) bliver den ikke frigivet på
samme måde som for andre filsystemer. Dog bliver ZFS's cache AFAIR
talt i 'Wired' og ikke Active, så det er langt fra sikkert at ZFS er
synderen. De 640M Wired virker ganske normalt for ZFS.

Er det reelt et problem? Hvis maskinen kører fint (ikke swapper etc.)
er der jo ikke den store grund til at bekymre sig om nogen tal i
top...

--
Simon L. Nielsen