Indkøb af PC udstyr

From: Mic J (none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 01 Mar 2009 - 14:21:18 CET

Date: Sun, 1 Mar 2009 14:21:18 +0100
Subject: Indkøb af PC udstyr
From: Mic J <none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej

Jeg indkøbte fornyeligt pc udstyr til noget lettere avanceret
virtualisering derhjemme.
Og jeg var vidst lidt for fedtet. Jeg indkøbte.

Gigabyte P43-DS3 Mainboard
En Quad core CPU q6600

Jeg skulle bruge 16 GB ram ()
Da jeg skulle købe rammen, kunne jeg dog kun få de rigtige moduler,
fra nogle obskure producenter.
Og det var utroligt svært at købe rammen. (et eller andet sted i
Canada, måske var det det rigtige produkt).

Der var også tvivl om at den kunne tage de 16 gigabyte ram.(datablad
og website er uenige)

Derfor har jeg sat købet af bundkortet som et fejlkøb, og har nu stort
set foræret det til mine forældre ;)

og er nu på jagt efter et bundkort der kjan understøtte 16 GB ram, af
almindelig type uden at være FB (Fully buffered).

Derfor mine kære, og nu kommer spørgsmålet...

Er der nogen der har erfaringer med "almindelige bundkort" =
Unbuffered non ECC også videre.
og som har prøvet at køre med 16 GB ram eller mere.

(Fully buffered skulle bruge mere strøm/afgive mere varme)

Hvis nogen har anbefalinger på noget de har prøvet må de gerne lige
skrive hvad det er for noget udstyre de har købt.

Ellers i en helt anden boldgade har jeg overvejet at købe et dual cpu
mainboard og køre med 2 xeon cpuer.
Det vile dog få prisen til at stige til det dobbelte. og jeg vil jo
gerne være lidt billig ;)
Mainboard 2000 + cpu 2*1500 + ram 2000 kr(2x(2x4GB)).

Noget man skal være opmærksom på her (xeon?)
Men så vi også op i noget server klasse agtigt, og man er jo stadig
fattig studerende.

Hvis der er andre anbefalinger til systemer jeg bør kigge på
(til under en 5'er (5 tusinde))

Michael