Re: Erfaringer med server platform til OpenBSD ?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 12 Jul 2009 - 23:59:24 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Erfaringer med server platform til OpenBSD ?
Date: Sun, 12 Jul 2009 23:59:24 +0200

On 12/07/2009, at 17.07, Søren Schrøder wrote:

> Med FreeBSD har jeg gode erfaringer med HP DL380/DL360
>
> HW raid med deres smartarray er direkte monitorerbart med camcontrol,
> og iLO fungerer rigtigt godt, både med SSH og i GUI.
> Alt HW er understøttet direkte fra 7.x skiven.
>
> mon ikke det er det samme på OpenBSD ?

uha, dont go there :-)

Det er meget ofte at der er forskelle i understøttelse af hardware
mellem BSD'erne.

Man skal ikke antage, men undersøge :-)

Specielt er der forskel på understøttelse af RAID controllere, læs
eksempelvis:
http://www.openbsd.org/lyrics.html#38 ;-)

Hvis man skulle gøre det "rigtige" burde man vel se på bioctl og
tilhørende
sider for understøttede controllere ami(4) osv.
- men personligt ender jeg typisk med at controllere er for dyre til
mine formål, selvom
jeg betragter mine systemer som værende produktion!

Vi kan sikkert tage en lang diskussion omkring hardware RAID
controllere vs software RAID,
og min holdning er at man kan komme langt med software RAID, specielt
fordi CPU'erne
idag ikke laver ret meget, samt at det er meget fleksibelt "nå døde
bundkortet, lad os lige læse
diskene på en anden SATA/PATA controller".

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@kramse.dk hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH