Re: Erfaringer med server platform til OpenBSD ?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 12 Jul 2009 - 13:46:28 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Erfaringer med server platform til OpenBSD ?
Date: Sun, 12 Jul 2009 13:46:28 +0200

On 12/07/2009, at 12.58, Thomas Elsgaard wrote:

> Hej BSD'er
>
> Hvad er jeres erfaringer med HW platform til OpenBSD servere?
>
> Det jeg efterlyser er hvilken server hardware passer godt til OpenBSD,
> f.eks skal RAID skal virke og kunne overvåges og vedligeholdes, der
> skal gerne være en form for outband mgmt (DRAC,LOM etc etc).
>
> Hvad bruger i af HW til OpenBSD servere i jeres produktions miljøer?

Jeg har brugt Sun X2100 M2 igennem en del år. Til at starte med var
der noget knald med drivere til nvidia nfe netkortet hvorfor jeg
brugte bge broadcom kortet.

Angående eLOM (tror jeg sun kalder det) har jeg brugt et dedikeret
netkort
hele tiden, ingen mulighed for at dele her pga. manglende
driverkompatbilitet
- min hostingudbyder havde ingen problemer med dette.

Igennem årene har jeg været trist over at KVM funktionaliteten over
X2100
KUN virkede med Windows og ikke Mac OS X, men det løste sig selv da jeg
skifte til Macintel og fik VMware Fusion på.

Jeg har også gennem årene eksperimenteret med konsol på virtuel seriel
port og så kunne jeg med SSH tilgå eLOM og resette og læse konsol mens
den bootede - virkede uden problemer.

Jeg har kørt RAIDframe igennem alle årene og det virker for mig. Jeg
har kigget
på softraid og det bliver nok fremtiden for mig (wiiie ikke flere
custom kernels).

Mht. hardware RAID er det for mig ikke rigtigt noget der betyder det
store, og
jeg vil primært være bange for at den ekstremt dyre RAID controller
futter af.

Mine servere er ikke voldsomt belastede, så de står ikke for
udskiftning - så
jeg ved ikke hvilken server jeg ville vælge idag.

Jeg plejer dog at lave en søgning før jeg køber hardware og de seneste
systemer købt til hjemmet og firmaet er købt efter en søgning a la
"Asus M2N SLI deluxe OpenBSD" og hvis man så ser en masse bøvl
finder jeg et andet, og hvis der er dmesg der viser at alting virker
køber jeg.

Det vigtigste er om netkortet er en helt ny variant eller en "gammel
chip"
men hvis man ikke tager allerseneste model så virker de fleste faktisk.

Se yderligere nedenfor til inspiration

Armorlogic har en liste over systemer som de har testet, som også kan
være inspiration:
http://www.armorlogic.dk/openbsd_information_server_compatibility_list.html

Der er også http://vantronix.de/ som sælger Firewall software baseret på
OpenBSD - på HP servere, så de virker også super godt.

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@kramse.dk hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH